Eurojust

Met behulp van Eurojust worden terroristen opgesloten, mensensmokkelaars opgepakt en cybercriminaliteit ingeperkt. Het zijn maar een paar van de successen van de organisatie die criminelen sneller en efficiënter voor de rechter probeert te krijgen.

Eurojust werd in 2002 opgericht met als doel het bevorderen van de efficiëntie van de nationale onderzoeks- en vervolgingsautoriteiten in zaken van ernstige grensoverschrijdende georganiseerde criminaliteit binnen de Europese Unie. Door de coördinatie en samenwerking tussen de nationale autoriteiten te ondersteunen en te versterken, verschijnen criminelen sneller en efficiënter voor de rechter.

Dankzij Eurojust kunnen de nationale autoriteiten gemakkelijker informatie uitwisselen, wederzijdse rechtshulp bieden en personen die verhoord moeten worden, uitleveren.

Elke lidstaat vaardigt een nationale vertegenwoordiger af. Dit zijn ervaren officieren van justitie, rechters of politieofficieren, bijgestaan door adjuncten, assistenten en nationale experts. Die worden op hun beurt ondersteund door een staf van ruim 250 medewerkers. In 2017 behandelde Eurojust 2550 ernstige grensoverschrijdende georganiseerde criminaliteitszaken.

Programma

  • Openingstijden 11.00 – 17.00 uur
  • Doe mee aan een rondleiding van 30 minuten om het operatiecentrum van Eurojust te bezoeken
  • Ontdek hoe Eurojust terrorisme, cybercriminaliteit en belastingfraude bestrijdt
  • Zie hoe coördinatiecentra van Eurojust bijstand verlenen bij operaties in heel Europa om misdadigers te arresteren, hun onrechtmatig verkregen eigendom in beslag nemen en bewijzen verzamelen voor vervolgingen
  • Deel uw mening over Justitie – onze jongere bezoekers kunnen dat doen in de tekening
  • Drankjes en snacks zijn te koop

Adres

Eurojust
Johan de Wittlaan 9
2517 JR The Hague
www.eurojust.europa.eu

Veiligheid

De meeste internationale organisaties zijn beveiligd. Daarom is het van belang om de do’s and don’ts hieronder te lezen en op te volgen. Uw toegangsbewijs ontvangt u een week voor de Open Dag per e-mail. Wilt u deze meenemen? De beveiliging van de organisaties kan u vragen om uw toegangsbewijs te tonen. Het kan ook zijn dat de registratie vooraf afdoende is en u het toegangsbewijs de dag zelf niet hoeft te tonen. U dient een geldige legitimatie (paspoort of ID-kaart) mee te nemen. De controles kosten tijd, houd hier alstublieft rekening mee. Wij vragen uw begrip voor de eventuele wachttijd.

 Do’s

  • Neem een legitimatiebewijs mee
  • Neem uw toegangsbewijs mee
  • Neem de tijd voor veiligheidscontroles
  • Luister naar de beveiliging en ander personeel

Don’ts

  • Neem geen grote tassen mee
  • Neem liever geen kinderwagens mee
  • Neem geen elektrische apparatuur mee
  • Foto- en filmopnames bij de organisaties zijn niet altijd toegestaan